Jak stworzyć grę na Oculus Rift? Cz.2

Jak stworzyć grę na Oculus Rift?

Notka oparta o naszą ostatnią produkcję stworzoną dla producenta leków na potrzeby promocji podczas konferencji naukowej.

Po założeniu na głowę gogli Oculus użytkownik przenosi się do wnętrza organizmu. Znajduje się w przełyku i razem z zaaplikowanym lekiem przemieszcza się w stronę płuc. Podróżując razem z lekiem, możemy obserwować jego wchłanianie i działanie wewnątrz ciała. Jeżeli chcecesz dowiedzieć się jak powstała i jak stworzyć grę na Oculus Rift – zachęcam do lektury.

Pracę nad grą/aplikacją interaktywną zaczynamy od zebrania informacji, o których możecie przeczytać w poprzednim wpisie Jak stworzyć aplikację interaktywną? Po wizualizacji całości przechodzimy do przygotowania scenariusza. Scenariusz jest niezbędnym elementem systematyzowania naszej pracy. Właśnie na jego podstawie będziemy tworzyć całość interaktywnej układanki.

Mając gotowy scenariusz, zaczynamy tworzenie modeli 3D. Modele wykonujemy na podstawie nadesłanych przez klienta materiałów: zdjęć, filmów, plików z internetu i innych. Jeżeli kilka osób z zespołu zajmuje się modelowaniem – pamiętamy o zachowaniu tej samej stylistyki oraz o tym, by modele miały podobną ilość poligonów. Proces tworzenia modeli 3D odbywa się w programach Blender, Cinema 4D, 3DsMax.

Po wykonaniu modeli przechodzimy do tworzenia tekstur, które wykonujemy na podstawie UV mapy. Wykonujemy tekstury z bumpem i speculare następnie uruchamiamy Unity 4D i eksportujemy do niego przygotowane modele. Kolejnym etapem produkcji gry interaktywnej jest testowanie położenia modeli. Sprawdzamy, czy są dobrze widoczne, ustawiamy, obracamy — by prezentowały się tak, jak sobie tego życzymy. Jeżeli wszystko pasuje, narzucamy tekstury i odpowiednie shadery.

Wirtualna kamera

Najważniejszym elementem produkcji gry interaktywnej na Oculus Rift jest wprowadzenie do środowiska Unity wirtualnej kamery zintegrowanej z Oculusem (Unity Engine Integration — plugin do OSX, w przypadku używania Windowsa wystarczy zaznaczyć funkcję Virtual Reality supported w ustawieniach).

Wprowadzając kamerę — uważamy, by nie wchodzić nią w modele. Ustalamy drogę, jaką ma podążać kamera, biorąc poprawkę na fakt, iż w trakcie użytkowania googli Oculus Rift, będzie się rotowała (dlatego należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich odległości).

Przetestowaliśmy już położenie modeli, zaakceptowaliśmy kompozycję i ruch, następnym krokiem jest wprowadzenie animacji. Animację wykonujemy „na kościach” w Blenderze. Po wprowadzeniu animacji ponownie testujemy, poprawiamy kompozycje i tekstury. Kolejnym ważnym elementem podczas tworzenia gry interaktywnej jest synchronizacja środowiska Unity z muzyką. W wypadku naszej „Cząsteczki” całość animacji musiała zostać synchronizowana z lektorem, wg wcześniejszych założeń. Tak, by element, o którym mówi lektor — znalazł się przed oczami użytkownika w odpowiednim momencie, adekwatnym do scenariusza, zachowując wcześniejszą prędkość i dynamikę.

Etap końcowy

Gdy dźwięki są już zsynchronizowane z obrazem, testujemy światło i oprawiamy tekstury. Wprowadzamy efekty wizualne i korekcję koloru. Produkcja gry interaktywnej na Oculus Rift dobiegła końca. Pozostaje nam założyć gogle wirtualnej rzeczywistości i przetestować ją na kilku komputerach. Wierzymy, że mniej więcej wiesz już jak stworzyć grę na Oculus Rift. Pamiętaj, testów nigdy za wiele!

Bułka z masłem prawda?